Юбилейна изложба на
МИЛКО БОЖКОВ
РЕТРОРЕПРО – II
от 30.11. до 09.12.2023
Изложбата е съпътствана от луксозен албум, който проследява творчеството на Милко Божков от ученическите му години до днес. Официалното представяне на книгата е на 29 ноември в СГХГ от 18.00ч. В изложбата в галерия Арте са включени едни от най-знаковите картини на Милко, които сега имат нов живот чрез нова техника за художника: върху Giclée принт Божков дорисува с маслен пастел, акрилни бои, акварел, цветни моливи, туш и др. Ще видите: „Реквием – на А. Тарковски“, портрет на Стоян Цанев/“И гледа в прозорците ми нощта“/, серията Италия, абстрактните му картини – „Пеперуди и светулки“, „Есенно равноденствие“, „Хайку“ и др.
Giclée арт принтове
„Giclée“ е общоприет термин, описващ висококачествени принтове на художествени произведения или фотографии, използвайки професионален мастилено-струен печат върху архивни материали (100% памук или др.) и архивни пигментни мастила.
Ако приемем, че изображението е от качествен цифров източник, giclée отпечатъкът ще има изключителна яснота и фантастична дълбочина на цветовете, далеч надминавайки качеството на стандартен фотографски или литографски печат. За да се осигури оптимално възпроизвеждане на печат, всяко изображение е индивидуално цветово балансирано и коригирано, за да съответства точно на оригиналното произведение по отношение на тона, яснотата и детайлите.
За напълно идентичното възпроизвеждане на художествени произведения използваме най-качествените архивни 100% памучни хартии на Hahnemühle.
Giclée арт принтовете на картини на Милко Божков са отпечатани с EPSON Sure Color PROFESSIONAL принтер, с резолюция 2.400 dpi и 12 цвята пигментни архивни мастила UltraChrome PRO, възпроизвеждащи изключително ярки и точни цветове, върху 350гр. / 100% памучна хартия Hahnemühle Museum Etching. Комбинацията от архивни пигментни мастила с архивна 100% памучна хартия позволява създаването на Giclée арт принтове с музейно качество, които запазват напълно оригиналните си цветове минимум 150–200 години.
В допълнение към изключителното качество на принтиране, Милко Божков собственоръчно е дорисувал някой елементи върху памучната основа на принта, а на места е добавял нови, като за целта използва маслен пастел, акрилни бои, акварел, цветни моливи, туш и дори везмо, превръщайки по този начин всички дорисувани принтове в напълно нови оригинали, с доразвити и обогатени първоначални идеи.
Методий Петриков
Мисля, че винаги в изкуството си Милко Божков е изобразявал местата и състоянията, които са му носили хармония и в които се е чувствал щастлив. От самото начало той визуализира представата си – осъзната или интуитивна, конкретизирана или абстрактна – за своята лична Аркадия (с това име са назовани немалко негови картини и графики)… Изкуство, в което с удивителна мъдрост смесва, съпоставя и интерпретира времена, култури, естетически, морални и философски категории. В него, с неизчерпаемите преображения на формата той сякаш събира разпилените, но все още живи територии и оцелели свидетелства на чистия, универсален дух.
Затова, когато съзерцавам изкуството на Милко Божков, се връщам към онази красива, мистериозна фраза : Et in Arcadia ego! („И аз бях в Аркадия!“)
Румен Серафимов, виж албум Милко Божков 2023
Творбите на Милко Божков съчетават в себе си тишината на първосътворението, безметежност, простор и същевременно – поетичната звънкост и осезаема острота на битието. Изконното влиза в съюз с ефимерната и крехка красота на мигновеното. Окото търси жадно тези фини пулсации на материята, които разкриват най-точно пътешествието на душата на художника в неизбродното мироздание. Погледът потъва в дълбочина, преминавайки отвъд двуизмерните предели на кавалетната творба. Картините се превръщат в овеществени късове от пътя на творческия Аз към разкриването на незримата същност.
Елица Терзиева, виж албум Милко Божков 2023